top of page

Kunstloc Brabant | Petra Levert & Ingrid Ruijgh.

Interview met Petra Levert, teamleider bij Kunstloc Brabant en Ingrid Ruijgh, adviseur Cultuureducatie & Muziek bij Kunstloc Brabant

Beeld: 4x4 | Hulpmiddel bij culturele activiteiten

“Het is een gouden combinatie: kunstvakdocenten en leerkrachten die samenwerken. CLICK. is een eigen lerend netwerk, een ontwikkeltraject voor alle deelnemers. Ze willen van elkaar leren, dat is zo mooi om te zien”, vertelt Petra Levert, teamleider bij Kunstloc Brabant.


Samen met collega Ingrid Ruijgh, adviseur Cultuureducatie & Muziek, is ze vanuit Kunstloc als partner betrokken bij CLICK. In dit interview delen Ingrid en Petra hun ervaringen met het traject en met de deelnemers.


“Ik heb bewondering voor de deelnemers van CLICK.”, vertelt Ingrid. “Ze zoeken allemaal die verdieping op en zijn onderzoekend bezig. Ze leggen zichzelf telkens onder de loep en kijken naar hoe hun onderwijspraktijk anders kan. Er is niet voor niks een grote groep die zich bezighoudt met het ’reflecteren’ gaat Ingrid verder. Dichterbij de praktijk “Ik vind dat wij als culturele instelling medeplichtig zijn aan de kwaliteit van de leerkrachten en het cultuuronderwijs dat er in Brabant is. Daarom is het belangrijk dat wij als partner meedoen in dit programma”, zegt Petra. “Juist die combinatie van de hogescholen en de culturele instellingen in Brabant samen, maakt dat iedereen vanuit zijn eigen expertise een bijdrage kan leveren. Zo hebben de deelnemers warmere contacten en komen wij dichterbij de praktijk”, aldus Petra. “De samenwerking tussen de Fontys Hogescholen en de provinciale culturele organisaties was er uiteraard al, maar die was er meer op beleidsniveau. CLICK. is een heel concreet en laagdrempelig project waarin je meteen ervaart wat ieders expertise is en wat de deelnemers daarmee kunnen. Die betrokkenheid en samenwerking tussen alle partijen is heel waardevol”, gaat Petra verder. Gebruik elkaars netwerk “De deelnemers leren van elkaar tijdens CLICK., maar ze leren ook de culturele wereld beter kennen. Het is handig om elkaar te kennen in de sector. Nu weten ze beter bij welke instelling ze voor welke informatie moeten zijn en dat kan hen in hun werkende leven ook helpen. Gebruik elkaar en elkaars netwerk”, zegt Petra. “Dit traject biedt een veilige omgeving om mensen te ontmoeten en verschillende disciplines te leren kennen. Deelnemers stellen vragen en zijn bezig met hun eigen ontwikkelvraag. In dat proces kunnen wij ze helpen.” Online masterclass Die concrete hulp kwam met de masterclass van Ingrid, die in deze coronatijd online doorging. “Even omschakelen natuurlijk, maar diep ademhalen en die training geven”, vertelt ze. “Ik heb een online masterclass rondom ‘4x4’ gegeven. ‘4x4’ is ontwikkeld voor De Cultuur Loper. Het zijn inspiratiekaarten en een vragenkaart waarmee leerkrachten hun culturele activiteiten vorm kunnen geven.” De ‘CLICK’ers’ die mee deden, kregen de ‘4x4’ box met kaarten thuisgestuurd en konden online meedoen met de kaarten. De kaarten zijn geschikt om voor, tijdens en na een les in te zetten. “We merkten dat veel deelnemers behoefte hadden aan concrete materialen en hulp bij het vormgeven van lessen”, vertelt Petra. Ingrid: “Daarom heb ik deze masterclass gegeven, want de kaarten bieden handvaten en inspiratie onder meer te werken aan culturele competenties en met verschillende kunstdisciplines. Ze moeten er uiteindelijk zelf mee aan de slag. Het zijn geen kant-en-klare antwoorden, maar het is een hulpmiddel”. “De deelnemers gingen in de online sessie in duo’s aan de slag en kwamen daarna weer plenair samen om hun bevindingen te bespreken. Daarin merkte ik dat ze zo gemotiveerd zijn om van elkaar te leren en hun ervaringen te delen. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd”, aldus Ingrid. Van praktisch naar proces Petra hoopt dat de deelnemers gedurende CLICK. loskomen van de praktische vragen en nog meer kijken naar het ontwikkelproces van zichzelf als kunstvakdocent of leerkracht. “Het zou zo mooi zijn als ze ervaren hoe hun eigen ontwikkeling werkt en die ervaring meenemen naar hun dagelijkse lespraktijk. ‘Hoe ziet jouw eigen leer- proces eruit als kunstvakdocent?’ Dat vind ik een interessante vraag”, aldus Petra. “CLICK. is echt een talentontwikkelingstraject. Ik gun het ieder kind om met cultuureducatie in aanraking te komen en daar kunnen deze deelnemers aan bijdragen. Daarnaast is het belangrijk dat ze hun team ook meekrijgen”, zegt Petra. “Ik ben heel geïnteresseerd om de deelnemers te blijven volgen”, vertelt Ingrid. “De kennis die ze opdoen in dit traject, kunnen ze in de praktijk toepassen. Die vorderingen en inspirerende voorbeelden volg ik graag.”


EINDPRESENTATIES CLICK..png
bottom of page