top of page

// Zomer 2020


“Blijven leren en onderzoeken is niet alleen belangrijk voor mijn leerlingen, maar ook voor mezelf. Dat heb ik tijdens CLICK. geleerd”, vertelt Mirte van Beusekom. Ze is één van de zestien deelnemers die tien maanden geleden startte aan het ontwikkeltraject. Van kunstvakdocent en museumeducator tot aan basisschoolleerkracht; ieder startte met een eigen leervraag gericht op hoe ze samen cultuureducatie in én rondom de school kunnen verstevigen. Een lerend netwerk dat kennis deelt met elkaar en opdeed in masterclasses van professionals in de kunsteducatie. Waar staan de deelnemers nu? En wat gaan we de komende tijd nog van ze horen? Mirte deelt haar ervaringen.



“Ik ging het traject in met de wens om nog meer met kunsteducatie te doen, naast de cultuuractiviteiten die ik drie dagen in de week op de BSO geef. Ik heb daarom mijn eigen onderneming opgezet om opdrachten aan te kunnen nemen. In het begin voelde ik me geen uitgesproken ondernemer, je hebt daar toch lef voor nodig. Door CLICK. ben ik meer ondernemend geworden. Ik mail mensen nu sneller en ga makkelijker ergens op af. Ik heb bijvoorbeeld een opdracht erbij in het peuter- en kleuteratelier bij Nieuwe Veste in Breda. Dat komt doordat ik meer durf.”


Reflecteren en ontdekken “Daarnaast heb ik geleerd dat het niet erg is dat je nog niet alle antwoorden hebt. Iedereen is binnen CLICK. aan het zoeken en ontdekken. Ik wil mezelf blijven verbeteren en daar hebben de masterclasses me bij geholpen. Reflecteren op mezelf en mijn werk is waardevol. Ik vind het fijn om mijn eigen visie goed onder woorden te brengen en met een opdrachtgever in gesprek te gaan zonder die visie te verliezen. Dat lukt me nu veel beter.”


Fouten maken mag “Ik wil mijn leerlingen graag meegeven dat ze fouten mogen maken en dat onderzoeken belangrijk is. Maar dat is voor mezelf ook van belang. Ik merk dat ik als ondernemer en docent het altijd graag goed wil doen, maar soms mag een activiteit ook minder goed uitpakken. Zolang je er maar op reflecteert. Hoe kan het dat het minder ging? En waar lag het aan? Meer proberen, dat is mijn missie. Dat moet je jezelf gunnen.”


Tussentijds reflecteren “Eén van de masterclasses die mij is bijgebleven, is die van Karin Kotte. Zij werkt met procesgerichte didactiek en dat sprak mij heel erg aan. Tussentijds reflecteren met je leerlingen en kinderen vrij laten om meerdere ideeën te bedenken en er dan pas één te kiezen; dat past bij mij. Die tussenstappen zorgen voor meer verdieping en dat vind ik belangrijk.” Maakonderwijs in de praktijk “Ook de masterclass over het maakonderwijs heeft mij veel gebracht. Ik heb die uitgeprobeerd op mijn werk en de kinderen reageerden er heel goed op. Het voelt bijna als een soort spel, de kinderen probeerden allerlei materialen uit en ze hadden er lol in. Ik vond het maakonderwijs meteen interessant om mee te nemen naar mijn eigen lespraktijk. De kinderen leren zonder dat de lading van een ‘les’ erop ligt. Fouten maken ging natuurlijk, ze waren fijn bezig en dat had ik zelf ervaren in de masterclass. Dat was mooi om over te brengen op mijn leerlingen.”


Eigen leervraag “Binnen CLICK. heb ik veel geleerd van basisschoolleerkrachten. We zaten samen in een cluster (groep) en ik hoorde van hen hoe de dagelijkse lespraktijk eruit ziet en hoe zij kunsteducatie zien. Ik ben als vakdocent opgeleid, dus dat is goed om te horen. Doordat ik veelal met mijn cluster in gesprek was, is mijn eigen onderzoeksvraag een beetje naar de achtergrond gegaan. Dat geeft niet, want het was heel waardevol. Maar voor de komende maanden, richt ik me op mijn beginvraag: ‘Hoe kan ik mijn afstudeeronderzoek over creatieve blokkades bij kinderen praktisch inzetten in concrete projecten in de kunsteducatie?’”

“Om die vraag goed te beantwoorden, wil ik graag in gesprek met professionals uit de kunsteducatiesector, mensen die ik heb ontmoet gedurende dit traject. Ook de informatie die ik uit de masterclasses heb gehaald neem ik goed door en kijk ik wat van toepassing is voor mijn onderzoek. Zo kan ik in mijn eindpresentatie een goed en realiseerbaar idee neerzetten.


Uitdagende leerschool CLICK. is tot nu toe een mooie leerschool geweest. Je krijgt een kijkje in de keuken bij allerlei vormen van kunsteducatie en neemt als een spons alle informatie op. Vervolgens word je uitgedaagd om met die kennis aan de slag te gaan. Een fijne groep met wie je in gesprek kunt gaan en samen kunt leren; dat is CLICK. voor mij.”


EINDPRESENTATIES CLICK..png
bottom of page