top of page

// November 2019


“Ik geef nu drie dagen per week cultuuractiviteiten op een BSO, maar zou in die twee andere dagen graag nog meer met kunsteducatie doen. Ik ben nog zoekende naar de mogelijkheden binnen dat werkveld. Zo vind ik het ontwikkelen van lesmateriaal leuk en zie ik dat ook als een mogelijke richting”, vertelt Mirte van Beusekom. Ze is docent beeldende kunst en werkt nu op de BSO met kinderen van 4 tot 10 jaar.

“In 2018 ben ik afgestudeerd aan de opleiding docent beeldende kunst en heb ik een onderzoek gedaan naar creatieve blokkades bij kinderen. Hoe ontstaan die blokkades? En hoe kun je daar als leerkracht mee omgaan? Tijdens dit onderzoek heb ik gemerkt dat ik het fijn vind om te werken vanuit startpunten.” “Een startpunt zoals geur, kan kinderen helpen bij het opstarten van een creatief proces om vervolgens hun eigen ideeën te volgen. Dit onderzoek leidde uiteindelijk tot een hulpmiddel, met startpunten voor een les”, vertelt Mirte. “Het boekje dat ik heb gemaakt, ligt nu bij mij, maar ik zou er wel meer mee willen doen. Vandaar dat ik me heb aangemeld voor CLICK. Dat leek me een mooi traject om me verder te ontwikkelen en ook om met anderen mijn ideeën te bespreken en te horen waar zij tegenaan lopen.” “Mijn vraag gedurende dit traject is dan ook: ‘Hoe kan ik dat wat ik in gang heb gezet met mijn afstudeerproject verder ontwikkelen en vertalen, naar concrete en uitvoerbare projecten?’”, aldus Mirte. “Ik merk dat er binnen de groep veel vragen dichtbij elkaar liggen. Dat is fijn, om daar dan samen over verder te praten. Dat kan echt een meerwaarde zijn.” “Ik ben heel blij met de baan die ik nu heb en ik leer heel veel over de leerlingen, maar voor de andere twee dagen die ik vrij heb, wil ik wat meer richting geven aan hoe ik kunsteducatie inzet. Dat hoop ik met CLICK te bereiken.”


EINDPRESENTATIES CLICK..png
bottom of page