top of page

Lara Knoops

Interview februari 2024

“Voor mij was CLICK. een fijne ervaring en een extra bevestiging van hoe makkelijk en goed je kunt creëren met anderen en dat weer mag delen. Ook de mogelijkheid om je eigen weg te kiezen, vond ik heel mooi”, vertelt Lara Knoops. Ze is danser, docent en maker en heeft een eigen educatieve dansvoorstelling.


“De vrijheid en het vertrouwen die Robin en Annelijn van Cultlab uitstraalden, het niks ‘moeten’, dat heeft mij erg geholpen. Je mag er even over doen om tot een idee te komen, dat vertrouwen was er heel sterk. In het begin vond ik de onwetendheid nog wat lastig soms, maar toen ik eenmaal had besloten om met Lotte samen een project aan te gaan, voelde ik me heel goed”, vertelt ze.


Met Lotte Timmermans, met wie ze buiten CLICK. ook al veel samenwerkte, ontwikkelde Lara het project ‘CC’ je mee? Een danseducatieproject waarbij ze met leerlingen het creatieve proces uitlichten, ze kennis laat maken met improviseren en daarbij de leerkracht ook een rol laat spelen. Het doel: zorgen dat de leerkracht later in het jaar nogmaals dit creatieve proces zelfstandig kan uitvoeren. Het project is bedoeld voor bovenbouw van basisscholen en voor onderbouw van middelbare scholen.


“Ik had vooraf niet verwacht dat Lotte en ik samen een project binnen CLICK. zouden doen. Maar juist doordat het heel natuurlijk voelde om binnen dit traject toch samen en ook met andere deelnemers te werken, was dit heel goed. We wilden al langer zo’n experiment aangaan en dat uiteindelijk weer in een voorstelling verwerken, en nu paste het gewoon”, zegt Lara. “We gingenvoor een project dat op langere termijn houdbaar was en dat heeft heel mooi uitgepakt. Bij twee deelnemers van CLICK. hebben we op school een experiment gedaan, dus dat is tof dat het zo samenkomt.”


“CLICK. heeft mij waardevolle gesprekken, een fijne manier om te experimenteren gebracht Het kostte me eigenlijk helemaal niet veel extra tijd. Daar was ik vooraf wel bang voor, dat we veel huiswerk kregen. Dat was totaal niet zo, ik had juist een vrij gevoel tijdens het traject.”


Interview voorjaar 2023

“Ik ben heel open het traject ingegaan, had geen hele concrete verwachtingen. CLICK. is inspirerend en prikkelend, dat vind ik fijn”, vertelt Lara Knoops. Ze is dansdocent en maakt en geeft educatieve voorstellingen.

“Via Lotte en Tessa, twee andere deelnemers van CLICK. kwam ik bij dit traject terecht. Ze dachten dat ik het ook interessant zou vinden. Dat is zeker zo, ik laat het gewoon op me afkomen, maar ik merk dat het heel prikkelend is en fijn werkt.


Samen met Lotte heb ik een educatieve voorstelling over (on)gewenst fysiek gedrag voor basisscholen en middelbare scholen. Daarnaast geef ik veelal dansles. Daardoor ben ik toch vaak vanuit mijn eigen wereld aan het maken, ik vind het mooi om nu met anderen te praten en verder te denken”, vertelt Lara.


“Ik voel me weer een beetje een student. Ik mag weer leren, opdrachten doen en prikkelende sessies bijwonen. Ik houd er niet van om lange colleges aan te horen, maar binnen CLICK. zijn het juist korte oefeningen en gesprekken waardoor ik aandachtig blijf luisteren”, lacht Lara. “Ik vind het ook fijn dat we veel doen en zelf aan het werk zijn. Daar word ik enthousiast van.”


Voor Lara ligt de uitkomst van haar traject nog heel open, ze is nog in de onderzoekende fase. “Ik weet wel dat het sowieso gaat over de verbinding van educatie en kunst. Dat doe ik nu al in de educatieve voorstellingen, maar dat zou ik op nog wel meer manieren willen. Wellicht door met andere disciplines samen te werken of juist iets alleen op te zetten. Het kan nog alle kanten op, maar het moet in ieder geval betekenisvol zijn”, zegt ze.


“Ik wil leerlingen persoonlijk raken en motiveren, in een groep leerlingen heeft iedereen weer een ander verhaal en een andere manier van leren. Daar zou ik ook wel mee op in willen spelen. Ik sta open voor allerlei vormen van samenwerken, zolang het maar betekenis heeft voor de leerlingen en zij zich kunnen ontwikkelen.”


Comments


EINDPRESENTATIES CLICK..png
bottom of page