“In gesprek gaan met gelijkgestemden uit de cultuursector en het onderwijs, dat vind ik heel prettig aan CLICK.”, vertelt Jacqueline van Dijck. Ze is leerkracht, cultuurcoördinator en leidt een werkgroep cultuureducatie op Basisschool Klinkers in Tilburg.
“Vorig jaar werkte ik op een andere basisschool, De Borne, en daar deed toen een collega mee aan CLICK.. Dat sprak mij heel erg aan en daarom heb ik me nu aangemeld voor CLICK.”, vertelt Jacqueline. “Ik verwachtte hele prikkelende bijeenkomsten die je aan het denken zetten. Die verwachting is zeker uitgekomen.”
“Binnen CLICK. wil ik graag aan de slag met de vraag: ‘Hoe krijg ik cultuureducatie verankerd in de school?’ En de vervolgstap: hoe neem ik mijn collega’s daarin mee?. Ik kom van een school waarin cultuureducatie al was verankerd, dat is nu dus anders. "Binnen mijn huidige onderwijs is het onderzoekend en ontwerpend leren al wel heel belangrijk, dus het is zeker een mooie vervolgstap.”
“Ik wil graag laten zien dat cultuureducatie niet iets is dat erbij komt, maar dat het een middel is om de kinderen te laten leren. Het is niet alleen een doel. Dat hoop ik binnen CLICK. te bereiken met mijn school”, vertelt ze. “Er is ook een samenwerking ontstaan met een andere deelnemer, Lotte. Zij is bezig met een voorstelling voor het basisonderwijs en wil graag onderzoek doen bij kinderen, om te horen wat zij van belang vinden. Dat kan bij mij op school dan weer goed. Ook ben ik geïnteresseerd in het opzetten van een atelier op school, net als een andere deelnemer, dus het lijkt me interessant om met haar te brainstormen daarover.”
Jacqueline vindt de groep heel prettig en divers. “Juist doordat iedereen vanuit een andere discipline komt, is het zo interessant. Je hoort daardoor weer andere invalshoeken. Ik krijg er heel veel energie van.”
Comments