“CLICK. geeft mij de ruimte om te sparren en reflecteren met andere kunstvakdocenten en leerkrachten. Helderder naar mijn ideeën en onderzoek kijken, dat lukt in dit traject”, zegt Anne Swinkels. Ze is muziek- en ckv-docent op het Van Maerlantlyceum in Eindhoven en geeft les en doet onderzoek aan de Academie voor Muziekeducatie (FHK) in Tilburg.

“Binnen de Academie voor Muziekeducatie geven we sinds een paar jaar op een nieuwe manier les en leren studenten anders. Leren vanuit leeruitkomsten, waarbij we naar het proces kijken en niet alleen naar het product”, vertelt Anne.
“Dat brengt veel meer motivatie teweeg bij de studenten en ze mogen in de praktijk projecten doen die echt iets toevoegen; beroepsuitdagingen. Zo maakte een aantal studenten educatiemateriaal voor een orkest.
Ik begeleid studenten al heel lang en zie dat deze manier van leren heel waardevol is Coaching is ook een belangrijk onderdeel hierin.”
Dit procesgerichte leren wilde Anne ook bij haar leerlingen op het Van Maerlantlyceum introduceren. Daar krijgt ze nu ruimte en uren voor vanuit de directie van de school. “In het komende jaar mag ik experimenteren binnen mijn kunstvakken en ik wil meer collega’s erbij betrekken. Bij Engels is er al een docent geïnteresseerd. Het is echt een andere manier van lesgeven, want je komt los van de methode en schrijft samen de leeruitkomsten uit”, zegt ze.
“Bij CLICK. voel ik de ruimte om mijn onderzoek verder uit te diepen en concrete vragen te formuleren. Ik wil onderzoeken hoe ik kunsteducatie nog beter in de school kan krijgen met het procesgerichte leren”, gaat Anne verder. “Binnen CLICK. krijgen we diverse werkvormen aangereikt die me aan het denken zetten over mijn eigen proces. Ik ben heel gemotiveerd om te onderzoeken met leerlingen en collega’s hoe we anders kunnen werken op school. Ik wil graag de nieuwe vorm van leren inzetten en de koers varen die ik vanuit de academie ken.”
“Hoe breng ik mijn ideeën over lesgeven over op anderen? Die vraag houdt mij bezig. Het is heel fijn dat er in CLICK. ruimte is om te sparren met andere deelnemers. Juist door met de anderen over kunst te praten en werkvormen uit te proberen, kom ik op nieuwe ideeën. Ik zoek de verbinding in CLICK., het gaat vooral over het onderzoek en het proces.”