“Ik zoek naar meer verdieping in m’n lessen en naar didactische handvatten. Tegelijkertijd wil ik de verbondenheid met mezelf en de klassen houden, dat vind ik belangrijk”, vertelt Nikki Janssen Roosenboom, ze is beeldend kunstdocent op verschillende scholen in Brabant. “De verbinding met de andere deelnemers van CLICK. vind ik ook heel waardevol.”
“Doordat ik maar een dag per week op een school kom, voel ik vaak een beetje een buitenstaander. Ik ben er maar kort, drie kwartier per klas, en zie in een week achttien klassen. Ik wil juist meer verbinding voelen met andere docenten die ook voor de klas staan”, vertelt Nikki.
“Tijdens de beeldende lessen die ik geef, zie ik het al snel als kinderen net wat anders zijn. Bij beeldende kunst is er wat meer speling, dus kunnen ze zich wat vrijer bewegen dan bij andere vakken denk ik. Ik wil graag weten hoe ik kinderen met een rugzakje ook goed bereik in m’n lessen”, zegt ze. “Juist die kinderen die niet veel met kunst in aanraking komen van huis uit, gun ik het zo. Ik wil hen helpen en de verbinding leggen. Daarbij zou ik graag meer didactische ondersteuning willen, ik doe alles op gevoel. Maar wil meer de verdieping in en praktische handvatten krijgen.”
“Binnen CLICK. onderzoek ik hoe ik de balans kan vinden tussen mijn eigen lessen geven en de verbondenheid zoeken. Ik geef vaak veel van mezelf en dat kan ook doorslaan in het wegcijferen. Die balans zoek ik. Tijdens een van de sessie bij CLICK. mochten we een aantal woorden kiezen die bij ons passen. Ik heb verbondenheid en eigenheid onder meer gekozen. Ik wil mijn eigenheid in de lessen bewaken, niet lesgeven ‘omdat het zo hoort’”, zegt Nikki “Zo begin ik vaak met een stukje kunstgeschiedenis, het is niet zomaar een lesje knutselen, maar ook verdiepend. Ik zoek altijd die balans tussen iets toevoegen vanuit mezelf en te veel geven. Hoe ik dat het beste kan aanpakken, onderzoek ik in CLICK.”
Yorumlar