top of page

// Zomer 2020


“CLICK. brengt mij meer kennis, inspiratie en een gezamenlijk doel: kunsteducatie nog beter maken”, vertelt Marijke Goedhart. Ze is één van de zestien deelnemers die tien maanden geleden startte aan het ontwikkeltraject. Van kunstvakdocent en museumeducator tot aan basisschoolleerkracht; ieder startte met een eigen leervraag gericht op hoe ze samen cultuureducatie in én rondom de school kunnen verstevigen. Een lerend netwerk dat kennis deelt met elkaar en opdeed in masterclasses van professionals in de kunsteducatie. Waar staan de deelnemers nu? En wat gaan we de komende tijd nog van ze horen? Marijke deelt haar ervaringen.


“Eén van de inzichten die CLICK. mij heeft gebracht, is dat je op verschillende manieren naar kunst kunt kijken en kunsteducatie dus divers in kan zetten. In het Van Abbemuseum kregen we bijvoorbeeld een masterclass waarbij we niet zozeer keken naar wát er op het schilderij stond, maar meer keken naar: ‘Wat betekent het voor jou’. CLICK. biedt mij vooral veel inspiratie en ik onderzoek daardoor meer dan hiervoor”, aldus Marijke.


Dans laagdrempelig inzetten “Daarnaast heb ik door CLICK. ingezien dat er veel leerkrachten zijn die niet weten dat dans heel laagdrempelig in te zetten is in de klas. Je hoeft niet per se een danser te zijn om met kinderen creatief aan de slag te kunnen. In ons cluster bleek dat de meesten niet wisten dat je kinderen aan het dansen kunt krijgen, ook al dans je zelf niet graag”, vertelt Marijke. “Persoonlijk wil ik met mijn dansachtergrond hier meer mee doen en leerkrachten helpen dans op een makkelijke manier in te zetten.”


Gebruiksvriendelijk en diepgaand “Binnen mijn cluster zoeken we naar diepgang en kwaliteit in kunsteducatie. Onderzoekend en ontwerpend leren is ons thema. Daarbij gebruiken we middelen die voor leerkrachten gebruiksvriendelijk zijn én inhoudelijk sterk zijn. We hebben nu inspiratiekaarten gevonden die ons daar heel geschikt voor lijken. Je kunt ze inzetten zonder al te veel voorbereidingstijd, zijn praktisch en stimuleren en verbeteren de creativiteit van kinderen. We wilden de kaarten net gaan uittesten in onze eigen klassen, toen corona uitbrak”, zegt Marijke.

“Dus volgend schooljaar starten we met de inspiratiekaarten in onze klassen. Vervolgens vragen we onze collega’s: ‘Als jij deze kaarten in zou moeten zetten, gaat dat lukken?’. Juist omdat wij allemaal affiniteit hebben met cultuur, willen we weten of leerkrachten die dat minder hebben er mee vooruit kunnen.”

“Meer kwaliteit geven aan cultuureducatie, dat hoop ik met de lessen en de tool die we in ons cluster willen ontwikkelen, bereiken. Op een toegankelijke manier kunst in de klas inzetten en meer geïntegreerd in andere lessen”, aldus Marijke.

Procesgericht werken “Voor mij is CLICK. een bevestiging dat we allemaal zoekende zijn en de kwaliteit van kunstlessen belangrijk vinden. Daarbij is het procesgerichte werken van belang voor mij. De workshop van Karin Kotte was heel inspirerend”, zegt ze. “Zonder CLICK. had ik nooit van Karin Kotte en de verschillende manieren waarop je naar kunst kunt kijken gehoord. Naar aanleiding daarvan wil ik meer procesgericht werken op mijn school. Mijn collega’s gun ik de workshop van Karin Kotte, zodat zij hun lessen ook procesgerichter aanpakken.”

“Ik heb het hele traject als heel interessant ervaren. Door alle masterclasses kreeg ik veel inspiratie en ik vond het tof om met een clubje gelijkgestemden aan kunsteducatie te werken. We hebben dezelfde mindset en op een basisschool heeft lang niet iedereen dat stukje cultuur zo in zich zitten. Daarom is CLICK. zo mooi; daarin werken we met z’n allen aan een groter doel en is er genoeg ruimte voor eigen ontwikkeling. Creëren waar je zelf heen wilt, dat vind ik heel positief.”


EINDPRESENTATIES CLICK..png
bottom of page