top of page

// November 2019


“CLICK leek mij meteen erg leuk. Ik ben ICC-er op onze school en ik zou graag wat meer handvaten krijgen om mijn ideeën over kunsteducatie wat steviger weg te zetten. Daarnaast vind ik de mix van de onderwijs -en kunstenwereld heel interessant”, vertelt Liesbeth Kalkman. Ze is leerkracht in groep 1 en 2 en cultuurcoördinator.


“We zijn sinds kort gestart met De Cultuur Loper en willen daarmee de kunsteducatie op onze school meer in kaart brengen. Ik wil heel graag het creatieve proces meer voorop stellen. Bij ons gaat het vooral over het product dat leerlingen maken en niet om het proces dat ze hebben doorlopen om te komen tot het product”, aldus Liesbeth. “Ik heb veel ideeën en hoop dat ik door wat ik bij CLICK leer, die ook goed kan onderbouwen tegenover mijn collega’s. Kinderen zijn zo creatief, maar we leren ze al snel dat ze iets moeten namaken en dat zo goed mogelijk moeten doen. In plaats van op het creatief proces in te zetten.” “De vraag die ik heb, is dan ook: ‘Hoe doorbreken we op school de gedachte dat het om het product gaat, in plaats van dat het om het proces gaat?’. Ik wil mijn collega’s ook het vertrouwen geven dat ze de lessen soms wat kunnen loslaten en dan toch tot een mooie ontwikkeling bij kinderen kunnen komen. Het loslaten van vaste ideeën, dat lijkt mij mooi. Zelf zou ik wat minder terughoudend willen zijn als het gaat om je expressief te uiten. Dat voelt toch vaak als een drempel. Ik zou aan de kleuters willen meegeven dat je je nergens voor hoeft te schamen.”


EINDPRESENTATIES CLICK..png
bottom of page