top of page

Esther Brouwer de Koning

Interview februari 2024

“Binnen CLICK. was er ruimte om met anderen in gesprek te gaan, kennis te delen en je te laten inspireren. Ik ben dankbaar voor het proces en het traject. Zeker in het eerste half jaar voelde het als een fijne verlenging van de Master Kunsteducatie die ik net had afgerond. Een leergemeenschap waarin je je onderzoek kunt uitdiepen”, vertelt Esther Brouwer de Koning, cultuurcoördinator en muziek- en ckv-docent op het Willem van Oranje College in Waalwijk.


“In het eerste half jaar van CLICK. waren we allemaal bezig met ons eigen proces; wie ben ik en wat beteken ik binnen het kunsteducatieveld? Ik merkte dat het onderwerp ‘vertragen’ mij erg aansprak. Ik stond heel erg open voor anderen, raakte geïnspireerd door de deelnemers waarmee ik een groepje vormde”, zegt ze.


Na de zomervakantie ging Esther met haar groepje aan de slag met experimenteren en opdrachten uitwisselen rondom het verstillen, vertragen en vertalen. “Ik merkte dat mijn persoonlijke opdracht en motivatie wat meer naar de achtergrond raakten en dat ik me ook wat terugtrok. Het was een mooie manier om te leren te verstillen door die opdrachten. Ik wilde meer de focus leggen op het creëren van een gemeenschappelijke ruimte waarin je letterlijker en figuurlijk kunt vertragen en verstillen.


‘’Soms ging het proces wat te snel voor me, en zette ik de vertraging in binnen mijn groep’’ Ik heb geleerd dat ik mijn eigen grenzen mag aangeven daarin en dat deed ik wel. Soms voelde ik me wel wat bezwaard, omdat ik minder betrokken was dan ik zou willen. Maar ik heb geleerd dat deze gevoelens er ook mogen zijn in het proces van vertragen, verstillen en vertalen


“Ik ben blij met mijn deelname en heb ik er veel goeds uit meegenomen. Zo heb ik op onze school nu een fysieke ruimte voor verstilling en vertraging gemaakt. Een maakruimte waarin we niet alleen praten over het onderwijs, maar ook máken. Niet vergaderen, maar op whiteboards aan de gang gaan. Brainstormen en vertalen naar concrete ideeën. Het is mooi om te zien dat steeds meer mensen die ruimte gebruiken.”


Interview voorjaar 2023

“Ik wil graag blijven professionaliseren en houd ervan om mijn passie voor kunst en cultuur aan te wakkeren. Alleen zo kan ik die ook goed overdragen”, vertelt Esther Brouwer de Koning, cultuurcoördinator en muziek- en ckv-docent op het Willem van Oranje College in Waalwijk. “Door zo’n traject als CLICK blijf ik geïnspireerd.”


De belangrijkste vraag binnen CLICK is voor Esther: ‘Hoe kan ik draagvlak creëren op het gebied van kunst en cultuur op mijn school?’. “Ik wil heel graag dat dat draagvlak van ons allemaal is en niet alleen van mij. Iedereen is gepassioneerd over zijn vak bij mij op school en samen geef je het onderwijs. Dat moet kloppend zijn. Voor mij zijn kunst en cultuur heel belangrijk, maar dat moet ik nog beter zichtbaar maken”, vertelt ze.


“In de afgelopen jaren is mijn visie op kunst en cultuur best goed ontwikkeld, door onder meer mijn Master Kunsteducatie en diverse andere trajecten.


Binnen de school heeft die visie ook wel meer vorm gekregen, maar ik wil toch graag door. Ik wil concreet aan de slag met die visie. Ik heb nu handvaten nodig om ‘m uit te werken. Ik voel het belang van kunst en cultuur voor de leerlingen heel duidelijk, maar hoe zorg ik ervoor dat dat dit belang niet alleen bij mezelf blijft. Daar ben ik mee bezig”, zegt Esther.


Van één kunstvak naar extra lessen Zeven jaar geleden was er op Esthers school alleen muziek een vak in de brugklas en organiseren we een jaarlijks Open Podium. “Sinds ik er werk is er al veel gebeurd; er zijn buitenschoolse muziekuren voor onder meer een schoolband – en koor. Ook ben ik cultuur coördinator geworden en zijn er vanuit de NPO-gelden dramalessen geïmplementeerd. De cultuurlessen in de school worden steeds zichtbaarder en dat is zeker iets om trots op te zijn.”


Voor Esther is het schoolsysteem, zoals dat op veel scholen is; de kernvakken zijn belangrijk en de prestatiedruk voor de leerlingen is hoog, een punt waar ze tegenaan loopt. Juist daarom wil ze in de actiestand komen. Daar helpen CLICK en de andere deelnemers haar bij. “Een coachingsgesprek zou kunnen helpen in mijn proces, dat biedt CLICK ook aan. Heel fijn dat daar budget voor is, zeker een mooie optie. Ik wil graag invloed uitoefenen op goed kunst- en cultuuronderwijs en hoop dat dit daarbij helpt. Het is heel fijn dat er binnen CLICK zoveel verschillende leerkrachten en vakdocenten zitten met wie ik kan sparren. Buiten het traject om heb ik ook al contact met een van de deelnemers, Tessa, om verder te sparren. Een mooie aanvulling.”

EINDPRESENTATIES CLICK..png
bottom of page