Interview met Dorianne Vervoort, docent bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten en Ellen Urselmann, docent bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie
CLICK. verbindt kunst en educatie op verschillende vlakken. Niet alleen de deelnemers gaan aan de slag met deze verbinding. Ook bij de partners die het traject begeleiden, komen mooie samenwerkingen tot stand, die vóór CLICK. nog niet bestonden.
Zo werken Dorianne Vervoort (Fontys Hogeschool voor de Kunsten) en Ellen Urselmann (Fontys Hogeschool Kind en Educatie (Pabo) nu voor het eerst samen; ze reflecteren met Cultlab op de deelnemers en hun voortgang. “Maar het is ook een kruislingse bestuiving voor de kennis van Ellen en mij”, vertelt Dorianne. “We leren van elkaar én van de deelnemers.” Dorianne en Ellen vertellen over de samenwerking met de partners en met de deelnemers van CLICK.
“Fontys Hogeschool Kind en Educatie en Fontys Hogeschool voor de Kunsten zijn samen initiator van dit talentontwikkelingstraject Cultuureducatie. Daarom ben ik er bij gevraagd”, vertelt Ellen. Ze geeft les als vakexpert Beeldend vormgeven en cultuureducatie aan de Pabo en zet haar kennis bij CLICK. in. Dorianne is namens Fontys Hogeschool voor de Kunsten bij het project betrokken als onderwijskundige/ pedagoog en docent kunsteducatie. Ze hadden elkaar nog nooit eerder ontmoet, maar nu in CLICK. werken ze intensief samen. Deelnemers stimuleren vanuit eigen expertise “Dorianne en ik volgen het proces van de deelnemers, met Robin Brugman en Annelijn Smulders van Stichting Cultlab. We kijken samen: waar lopen ze tegenaan? Wie gaat er een workshop aanbieden? We bepalen dat met de partners (Kunstloc, Cubiss, Erfgoed Brabant) en iedereen kijkt vanuit zijn of haar expertise wat hij of zij kan bijdragen”, vertelt Ellen. “Het is de bedoeling dat de deelnemers zelf in actie komen, maar wij helpen ze wel waar kan, in samenspraak met Cultlab. We bieden workshops, sessies en de mogelijkheid om te sparren.” Samenwerken met partners “Ook de provincie Noord-Brabant is heel betrokken. We hebben een aantal sessies gehad met de provincie en zij geven ons de tijd en ruimte om dit project te doen, zonder dat van te voren al precies was bepaald wat er opgeleverd moet worden. Dat is heel bijzonder”, aldus Dorianne. “Met de partners, Ellen en Robin en Annelijn werk ik fijn samen”, zegt Dorianne. “Ik ontdek nieuwe werelden en leg nieuwe verbindingen. Ik merk dat we met alle partners gezamenlijk een ambitie delen: kunst- en cultuuronderwijs nog beter maken. Dat voel ik op alle fronten en dat is mooi.” “Een netwerk opbouwen en expertise delen, doe ik in mijn dagelijkse werk niet zo vaak”, gaat Dorianne verder. “Ik merk dat de deelnemers dat in CLICK. juist heel goed doen. Ze zijn gretig om te blijven leren. Ik vind het mooi om te zien dat ze voor hun eigen visie staan en daar bijvoorbeeld ook over in discussie durven te gaan met elkaar.” In kleine kring werken “De kracht van CLICK. is dat we in een kleine kring werken. Samen met Robin en Annelijn nemen we iedere keer de groep onder de loep en kijken we wat er gebeurt. Dat betekent dat we makkelijk kunnen bijsturen. Dat is een kracht”, vertelt Ellen. “Het is een gemixte groep en iedereen pakt dit traject op een andere manier aan. Daarom is het goed om regelmatig te reflecteren.” Ervaringen uitwisselen en begrip krijgen “In dit traject merk ik dat de deelnemers vooral winst halen uit het uitwisselen van ervaringen en dat leerkrachten en kunstvakdocenten meer inzicht krijgen in elkaars werk”, vertelt Dorianne. “Meer zicht krijgen op elkaars vakgebied en wederzijds begrip, dat maakt CLICK. mogelijk.” Ellen merkt wel dat het voor de deelnemers een heel proces is om de werelden van basisonderwijs en kunstvakken bij elkaar te krijgen. “Er zijn al veel stappen gezet, maar het kost tijd en de deelnemers moet ruimte in hun agenda hebben om bij elkaar aan te sluiten.” Leerzaam voor docenten “Voor ons is CLICK. enorm leerzaam”, zegt Ellen. “Ik stoei ook met het vak en ik kom zo in contact met kunstaanbieders, begeleiders en dat is belangrijk. Ik neem dat zeker ook mee in mijn eigen werk.” Dorianne: “Ik begeleid studenten in hun afstudeerprojecten en zie dat zij met dezelfde vraagstukken worstelen als de deelnemers van CLICK. Ik kan de kennis die ik opdoe in CLICK., goed meenemen naar mijn werk en studenten verder helpen. Ik ken nu ook meer culturele instellingen waarnaar ik mijn studenten kan verwijzen. Dat is zeker een pluspunt.”